Schooldagen zijn begonnen! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Mariëlle - WaarBenJij.nu Schooldagen zijn begonnen! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Mariëlle - WaarBenJij.nu

Schooldagen zijn begonnen!

Door: Mari

Blijf op de hoogte en volg Mariëlle

02 September 2015 | Zuid-Korea, Seoel

We moesten nog wat praktische zaken regelen, zoals een Alien card (dat je meer dan 90 dagen in Zuid-Korea mag verblijven), bank account, inschrijven voor vakken op school en verhuizen! Laat ik het zo zeggen niet alles is in één dag te regelen en wij willen gewoon alles snelsnel fixen en genieten.... Maar zo werkt het helaas niet. Dus af en toe een beeeetje frustratie.

We begonnen maar boven aan de to do list: een bank op zoeken waar we een bankaccount wilden. Na drie banken te hebben gehad, of geen mensen of niet eens de mogelijkheid tot pinnen voor onze passen, zijn we bij een bank terecht gekomen waar we een account konden aanvragen! Klein probleempje, deze man vroeg om een studentenkaart en die konden we de volgende dag pas halen. Dus twee uur verder, wat moeie benen en geen bankaccount, dus zijn we maar verder gegaan met de to do list: vakken kiezen!

We hadden vakken gekozen: alleen een klein probleempje, meerdere vakken overlapten met elkaar, waardoor dit geen mogelijkheid was. FRUSTRATIE! Volgens de mevrouw moesten we dan maar één van de twee kiezen, terwijl er totaal ongeveer 'maar' 7 gerelateerd zijn aan onze opleiding, waarvan we er minstens vier moeten doen. Eén Koreaans vak willen we volgen, eerst Koreaans koken (kan niet eens in NL's koken, laat staan Koreaans, maar goed leek ons wel tof!) maar dit was uitgesloten omdat dit tegelijk viel ook. Uiteindelijk Taekwando gekozen, nou wat kan er nou mis gaan! Ik ben zeeer benieuwd.

Vervolgens gingen we samen met Sunny de eerste maand huur betalen. Bij aankomst werd er een het ander heen en weer gepraat in het Koreaans. Er werd wat op een papiertje geschreven met de vraag of we even wilden tekenen. Oké we hebben getekend, we denken voor de kamers, zeker weten we dit natuurlijk niet :). En wat denk je, we konden direct verhuizen! Sunny heeft ons gebracht met onze voorraad en hop verhuisd, binnen een uur waren we weer terug. Bij aankomst direct de bende schoongemaakt, wauw! Wat een haren, overal! We weten in ieder geval hoe we het achter kunnen laten. Chilll!

Nadat te gefixt te hebben, kwamen we erachter dat in de wasbak van de badkamer niet eens een afvoer zit. Dit loopt zo naar het putje binnen in de badkamer. Dus: als je de kraan aanzet en je staat daar op je stokken, worden je sokken nat.

De eerste schooldag gisteren gehad! Gek om tussen allemaal Aziaten te lopen, echt grappig! Ook in de klas, amper internationale studenten in de klas zelf. De twee docenten die we hebben gehad, zijn beiden duidelijk te verstaan. Praten goed Engels. Wat erg fijn is voor ons! Boeken aangeschaft, ze hebben hier een aparte boeken winkel op de Universiteit, postkantoor, kantooraccessoires etc. iedere keer komen we weer wat anders tegen. Studentenkaart opgehaald en de volgende dag naar de Immigratie office vertrokken. We hoorden een aantal keer dat dit wel een tijdje kon duren en je een afspraak moest maken, anders kon je er zo drie uur zitten. Uiteindelijk geen afspraak kunnen maken, dus maar gewoon op pad gegaan met een huiswerkboek.

Daar aangekomen, een nummer getrokken, een formulier ingevuld, betaald wat we moesten betalen en vervolgens waren we aan de beurt! het duurde ongeveer een half uur, er werden wat stempels op een formulier gerampt, handafdruk gemaakt en verteld dat we over twee weken terug konden komen, om het op te halen. Afgevinkt!

Vervolgens nog een les gehad: 'Marketing Culture and Toerism', prima te doen. Alleen gek dat geen een leerling vragen stelt en alles maar mee schrijft, met wat de docent zegt. Het gekke is ook, je houdt een notebook bij en die lever je aan het eind van het semester in, dan kunnen ze zien wat je hebt gedaan.. Wat als je nou gewoon een fotografisch geheugen hebt en alles onthoud?

Daarnaast vragen ze ons iedere keer of we Koreaans kunnen lezen/verstaan... Zien we er zo uit? We doen ons best ze te begroeten, te bedanken en dag te zeggen! Wellicht over een paar maanden is het anders, maar tot nu toe blijft het even hierbij. Hele attente mensen! Altijd bereid om te helpen, soms ietwat teveel, maaar oké! Ondanks het hele attente mensen zijn, dacht ik dat ze altijd haast hadden, terwijl alles hier sloom sloopt. Ik heb het gevoel dat wij heel snel lopen, we lopen in ieder gevallen sneller en verrichten soms wat inhaalpogingen.

Liefs X

• 03 September 2015 - 07:53