Hollanddd? Hiddddink? - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Mariëlle - WaarBenJij.nu Hollanddd? Hiddddink? - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Mariëlle - WaarBenJij.nu

Hollanddd? Hiddddink?

Door: Mari

Blijf op de hoogte en volg Mariëlle

21 September 2015 | Zuid-Korea, Seoel

De metro hier geeft je direct HET gevoel van de Efteling. Ik ga het zeker voor jullie opnemen. Zodra de metro aankomt, lijkt dit op het muziekje van de Efteling, wat klinkt als, teeetteteteeeete.. Volgens de metro/Radio 10 meest irritante muziekje, maar het is zeker leuk om te horen hier! Voordat je dan de metro instapt en je om je heen kijkt, zie je een aantal mensen gehurkt zitten. Dit is de manier van zitten in Zuid-Korea. Schijnbaar scheelt dit qua zwaarte in je voeten. We hebben het geprobeerd, maar zit nog niet bepaald lekker. Wellicht oefening baart kunst. De chopsticks (stokjes) geldt hetzelfde voor, maar vanavond heb ik de noodles maar ‘gewoon’ even gesneden met twee lepels. Om even door te gaan over de metro, hele ervaring op zich, spelen zich allerlei beelden af die kunne gebeuren in een metro. Bijvoorbeeld rookontwikkeling, hier zie je dan een filmpje van en zo zie je precies wat er moet gebeuren als dit zich voordoet. Daarnaast zie je hoe je iemand moet reanimeren, alleen maar goed! Ondanks er soms ook wat nare flimpjes bijzitten.

Vrijdag wilden we er een productieve middag van maken, dit is echter mislukt. Het werd vooral chillen & nog eens chillen. Savonds zijn we op stap gegaan met onze tweenamige vrienden: Chingching, Joungjoung, Thinthin, Ali, Leon, Jean, Daniël & Yari. We gingen eerst naar een bar, wat shotjes gedronken en vervolgens naar een club. Volledig vol met Koreanen, wat een drukte! Ondanks dat wel twee verdwaalde Hollanders ook tegen gekomen, de tweede die we tegen zijn gekomen in een maand. Had veel meer verwacht. Yari liet gisteren een programma van NPO3 zien, wat ging over Zuid-Korea en het versieren van vrouwen door mannen. Allemaal ongemakkelijk gedoe. Vrijdag durfde iemand het aan: voorzichtig vroeg hij aan ons waar we vandaan kwamen en binnen één minuut vroeg hij: willen jullie vrienden met me zijn en jullie nummer geven? Ik vertelde dat we beiden een vriend hadden en FOETS. Binnen een seconde was hij ook weer weg.

Zaterdag gingen we overdag naar een parkje, waar geskated werd, dit willen we woensdag zelf gaan doen! Dit was genieten, wat mensen kijken, genieten van het zonnetje, met mijn pootjes even in het water. Ik genoot net zo als de kinderen om me heen denk ik. Top. Na deze middag, gingen we s’avonds wederom uit. Dit verliep ietwat anders dan wehadden gedacht, we wisten niet waar we naar toe moesten en gingen maar wat bars/clubs binnen. Bij één club moesten we ongeveer 16 euro betalen, dus wij zeiden HOI dit gaan we niet doen, toen mochten we opeens voor niets naar binnen. Helaas was dit net niet onze muziek, dus heb ik een cheeseburger gegeten en zijn we naar huis gegaan. Iedere keer probeer ik het toch weer om een hamburger te eten, maar deze zijn helaas niet voor herhaling vatbaar. Toch hoop ik dat er nog een keer een goede komt!

Vandaag de laatste lettergrepen/klanken/tekens van Koraans gehad (denk ik). We proberen van alles een poppetje, iets wat op een Nederlands woord lijkt of klank lijkt of een letter lijkt te maken en dan komt het een heel end goed. We doen nog steeds ons best! Daarnaast naar Koreana hotel geweest, een bezoekje bij de moeder van Ruud gebracht (buurman van mijn vader). Zij had een voorraad pepernoten, hopjes en stroopwafels meegenomen. Ga het netjes verdelen over de komende maanden, dan komt het zeker goed en anders komt het ook wel goed trouwens. Geweldig, het eerste wat ze zegt: “al dat gebuig hier”. Ik kan haar geen ongelijk geven, maar ik vind het zeker wat hebben dat iedereen naar elkaar buigt in plaats van zwaait. Pas precies hier! Even wat gekletst nog. Ik vertelde haar dat een witlofje uit de oven met ham en kaas er wel in zou gaan, maar zeker geen spijt heb. Ze vertelde nog wat over haar plannen, wat ze graag van de wereld wil zien en afgesloten natuuurlijk uiteindelijk met een buiging!

Vanmiddag naar het hotel: Ambassador Hotel geweest, voor het vak Marketing & Culture. Konden weer met Proff. Kim meerijden in zijn Mercedes S500. Topppi! We kregen een rondleiding in groepjes en op een of andere manier, kwamen Yari & ik steeds achter de groep aan of wij stonden nog te fantaseren over de kosten of over springen op het bed van die hotelkamer en de groep stond alweer buiten. In de koreaanse powerpoint (wat we eruit konden halen) werd even vertelt hoe men moest eten aan tafel denk aan:
- gebruik van servet
- afstand van de tafel
- naar het toilet voor dat je gaat eten
- handen wassen en niet met je handen in je eten
- gebruik van mes & vork
Yari vroeg zich gelijk af: "kunnen ze niet beter iets vertellen, hoe wij chopsticks moeten gebruiken?" Eens!

Als mensen ons zien, vragen ze meestal gelijk waar we vandaan komen. Vervolgens kennen ze Nederland niet (!), of ze zeggen: “Hidddink?” Daarnaast hebben ze niet echt voorruitgang in het lopen, of wij lopen wat snel? Maar zodra het stoplicht gaat knipperen, trekken de meesten toch nog even een sprintje!

Ik ga zo een sprintje naar mijn bed trekken & lekker slapen. Ik wens jullie nog een fijne middag/avond!

Dagdag X

  • 21 September 2015 - 15:50

    Roy:

    Toch stiekem even je verslag gelezen onder werktijd anders raak ik weer achterop ;). Is weer leuk verslag en ik zie weer uit naar de volgende. Cheers vanuit Eindhoven; )

  • 21 September 2015 - 16:09

    Natasja :

    Hier nog 1 jaja onder werktijd maar leuk om te lezen!!

    Fijn om te horen dat alles toch redelijk vlekkeloos verloopt haha!!

    Ik zal aan je denken als ik van t weekend van die lekkere witlof maak in de oven met ham en kaas.. eet jij wat sushi voor mij dan? ;) haha

    Xxx

  • 21 September 2015 - 17:09

    Malou:

    hee,

    Haha wat een geweldige verhalen weer, super leuk om al je avonturen te lezen terwijl hier het normale schoolleventje doorgaat ;)

    xx

  • 23 September 2015 - 13:17

    Mari @ Natas:

    Helemaal goed, ik zal wat sushi voor jou eten komende maanden!

  • 23 September 2015 - 13:17

    Mari @ Malou:

    Ahhhh jij bent dus ook een stiekeme lezer! Leuk om te horen, succes op school!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariëlle

Liefde voor reizen!

Actief sinds 26 Juni 2014
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 20757

Voorgaande reizen:

19 December 2015 - 29 December 2015

Taiwan

27 Augustus 2015 - 19 December 2015

Zuid-Korea/Exchange

03 Juli 2014 - 25 Augustus 2014

West-Europe

Landen bezocht: